Zajęcia muzyczno-rytmiczne mają ogromne znaczenie w procesie wychowawczym dziecka. Pozwala ona m.in. na wyrażanie siebie, nawiązywanie kontaktu z innymi i rozwija emocjonalnie. Dzięki muzyce możemy rozwijać świadomość własnego ciała, uczyć koncentracji, ćwiczyć pamięć i wyobraźnię. Dzieci mające okazję do słuchania różnorodnej muzyki od najwcześniejszych lat, stają się wrażliwsze nie tylko pod względem muzycznym, ale również emocjonalnym czy społecznym.
Zajęcia muzyczno-rytmiczne zaspokajają podstawowe potrzeby emocjonalne dziecka z niepełnosprawnością, rozwijają umiejętności interpersonalne, predyspozycje muzyczne oraz takie procesy jak: mowę, spostrzeganie, koncentrację uwagi, myślenie. To właśnie dzięki muzyce ,,młody człowiek’’ poznaje świat, doświadcza go i przeżywa. Motorem działania i rozwoju dziecka jest kontakt z szeroko rozumianą rzeczywistością. Rytm i współbrzmienie są środkiem o niezrównanej sile działania. Zajęcia ruchowe połączone z muzyką są wyjątkowym zespołem bodźców stwarzających szczególne warunki do własnej aktywności dziecka, rozwijania jego autonomii, umiejętności komunikowania się, a same w sobie są bardzo atrakcyjną nagrodą.
Zajęcia muzyczno-rytmiczne realizuje także ważne cele wychowawcze:
Dziecko poprzez zajęcia muzyczne jest bardziej radosne, szczęśliwe, zintegrowane z grupą rówieśniczą, zrelaksowane. Te i inne ważne atuty odnajdują terapeuci podczas swojej pracy z uczniami. Wielorakość metod i środków pozwala im poprzez zabawę wydobyć, rozwinąć i kształtować poprawne postawy podczas wykonywania dowolnego ruchu czy słuchania muzyki.