Potrzeba komunikowania się z otoczeniem to bez wątpienia najważniejsza potrzeba psychiczna każdego człowieka. Porozumiewanie się za pomocą mowy jest naturalne i bezproblemowe dla większości dzieci i dorosłych. Mowa pozwala na wzajemne komunikowanie się dwóch osób, wyrażenie własnych uczuć, myśli, potrzeb, wymianę informacji.
Wszystkie dzieci przychodzące do przedszkola objęte są opieką logopedyczną, zarówno profilaktyką, jak i terapią. Każdy przedszkolak ma indywidualne zajęcia logopedyczne kilka razy w tygodniu.
U dzieci których mowa jest poważnie zaburzona wprowadzamy adekwatnie do jego potrzeb wspomagające lub alternatywne sposoby porozumiewania się.
Zadaniem terapeutów jest szukanie jak najlepszego rozwiązania do porozumiewania się dziecka z otoczeniem. Do takiego kontaktu możemy wykorzystać komunikację niewerbalną, która za pomocą obrazków, gestów lub znaków pozwoli dziecku na porozumiewanie się z otoczeniem oraz stanowić będzie zaczątek w rozwoju mowy. Kluczem do sukcesu w terapii jest takie zorganizowanie sytuacji komunikacyjnych z uczniem, by zapewnić mu zarówno okazję, jak i możliwość do użycia pomocy komunikacyjnej.
Jakie systemy komunikacji wykorzystujemy?
Aby osiągnąć w miarę funkcjonalną komunikację ważne jest, żeby sposób przekazywania informacji był zrozumiały dla osób uczestniczących w porozumiewaniu się. W związku z tym dla osób nie mówiących lub mających trudności z mową opracowano systemy komunikacji które wykorzystujemy w naszej placówce.